Expo

Bert Schutter

Expo
Meerdere dagen
Locatie
STRP EXPO- Klokgebouw

 

Bert Schutter’s Mill X Molen is een klassieker in de Nederlandse mediakunst. Twaalf grote monitoren zijn opgesteld in de vorm van vier wieken van een molen in ruststand (in de vorm van een andreas- of maalkruis, drie monitoren per wiek). Op ieder scherm zie je een derde gedeelte van een molenwiek, zodat elke rij van drie monitoren één wiek weergeeft. Het spannende van deze videosculptuur zit ‘m in het contrast tussen de statische monitorconstructie (met molenwieken in ruststand) en het dynamische harde, zoevende geluid van de draaiende wieken en de bewegende beelden op de monitoren. De beweging lijkt zo ‘uit’ de monitoren te breken.

 

Bert Schutter maakt als kunstenaar graag gebruik van video. Mede door het verschijnen van de eerste draagbare videocamera (de PortaPak) bestond de technologische kunst in de jaren ’60 vooral uit videokunst. Werd videokunst in het begin vooral ingezet om performances vast te leggen, algauw werd video gezien als kunstvorm op zich. Eind jaren ’70 verschoof het accent van het afspelen van tapes op een monitor / TV naar het ruimtelijk maken van videokunst; in 1975 werd de term ‘installatie’ voor het eerst gebruikt. Ook Bert Schutter gebruikt vanaf 1980 het medium video niet langer als registratiemiddel, maar legt zich toe op een analytisch onderzoek van het medium, en dan vooral de beweging, de (vlakke) beeldschermen en (ruimtelijke) monitoren. In zijn werk maakt Bert Schutter gebruik van karakteristieke Hollandse elementen zoals tulpen en windmolens, en verbindt hij op ingenieuze wijze andere disciplines binnen de beeldende kunst met het medium video. In samenwerking met de videogalerie Montevideo (de voorloper van het huidige Nederlands Instituut voor Mediakunst) produceerde hij in de jaren ’80 enkele werken, waaronder Mill X Molen.

 

Credits: distributie: Netherlands Media Art Institute

 

Youtube
Flickr
Ophalen van Flickr afbeeldingen
Lastfm
Ophalen van LastFM