EXPO STRP 2020

Several artists

Een Scenario ticket is inclusief toegang (voor dezelfde dag) tot de STRP EXPO 2020.

Wanneer: 2-5 april, 12:00-20:00

In onze tentoonstelling, STRP EXPO, zijn 13 kunstwerken te zien, waarvan er 8 voor het eerst aan het publiek getoond worden. Drie van die splitnernieuwe kunstwerken zijn gemaakt door de ACT Award 2020 winnaars: Miyuki Oka, Nonhuman Nonsense en Antoine Bertin.

De deelnemende kunstenaars zijn: Anaïs Tondeur, Anna Ridler, Antoine Bertin, Dominique Koch, Emke Idema, Floris Kaayk, Justin Brice Guariglia, Forest 404, Marleine van der Werf, Miyuki Oka, Nonhuman Nonsense, Polymorf en Universal Everything.

Hiernaast presenteren we ook een aantal werken van studenten van de Design Academy Eindhoven / Information Design, waarover later meer nieuws.

Deep Hanging Out

STRPs festival hangout. Hier ontmoet je vriend en vreemdeling om samen te reageren op STRP EXPO en op het gesprek zelf.

Artiesten & Kunstwerken

Anais Tondeur

Anaïs Tondeur - Carbon Black

Van hoog boven in de stratosfeer tot diep binnen in ons lichaam: deeltjes reizen overal. In Carbon Black volg je de sporen van zo’n reizend deeltje: koolstof, de “man-made meteoor”.

In print, fotografie en samples, visualiseert Carbon Black verhaallijnen en koolstoflevels in de lucht. Met stofmaskers en speciaal ontworpen wandelapparaten, is het de kunstenaar en haar team gelukt om koolstof op te vangen uit de lucht en te gebruiken als inkt om foto’s af te drukken. “Door bezoekers in contact te brengen met de vele interacties tussen antropogene uitstoot en atmospheric flows, creëert de installatie ruimte om te reflecteren op de verschillende manieren van bestaan, ons gevoel voor gemeenschappelijk bezit en eerlijkheid vandaag.”

Het werk spoort aan om het gevaar te zien dat wij onszelf opleggen, de invloed die het heeft op alles om ons heen en de oneerlijkheid hiervan. Wie is verantwoordelijk? Is het haar onzichtbaarheid of onze onverschilligheid die ervoor zorgt dat we nog altijd niet of nauwelijks tegen het uitstoten van koolstof optreden?

‘Carbon Black’ is een samenwerking tussen visueel kunstenaar AnaÏs Tondeur en atmosferische wetenschappers. Eerder werkte Tondeur al samen met antropologen, filosofen, oceanografen en geofysici. Ze tast de grenzen af van wetenschappelijk experiment, onderzoek en tradities. Met de visuele keuzes die ze daarin maakt weerklinkt een stil verlangen, terug naar een tijd waarin de wetenschapper, naast een wetenschapper, ook een uitvinder, verkenner en een kunstenaar kon zijn.

Anna Ridler credits Jonathan Jones

Anna Ridler - Mosaic Virus & Myriad (Tulips)

Geïnspireerd door de tulpenmanie die Europa vier eeuwen eerder in haar bezit nam, onderzoekt Anna Ridler parallellen tussen tulpen en de hedendaagse speculaties rondom cryptocurrency: digitale munteenheden die een alternatief bieden op de geldsystemen zoals we die al zo lang kennen.

In Mosaic Virus, een werk gegenereerd door een AI-systeem, bekijk je hoe een bloeiende tulp ‘ontworpen’ en beïnvloed wordt door de laatste Bitcoin prijzen.

Tijdens STRP EXPO kun je Anna Ridler ontmoeten terwijl ze live doorwerkt aan haar werk Myriad (Tulips), de training set waarmee haar algoritme verder leert. Tienduizend – een myriad – foto’s van tulpen worden live door Anna Ridler zelf, handmatig gelabeld en geselecteerd.
Het kijkje achter haar schermen laat zien hoe haar project, uiteindelijk, nog altijd door de kunstenaar zelf gecureerd en bepaald wordt. Had jij verwacht dat er nog zoveel mensenwerk achter machine learning schuilgaat?

Anna Ridler is een kunstenaar en onderzoeker, geïnteresseerd in het verzamelen van informatie en zelf-genererende data sets. Ridler creëert nieuwe, ongewone verhaallijnen die onderzoeken wat er gebeurt wanneer iets niet binnen een vastomlijnd hokje past. Op dit moment is Ridler bezig met het onderzoeken van de intersectie tussen ‘machine learning’ en natuur en wat we kunnen leren van geschiedenis.

ACT1 Antoine Bertin Species Counterpoint

Antoine Bertin - Species Counterpoint

Wat is het verschil tussen jou... en een plant?
Niet zo veel, wanneer je het ons DNA zou vragen. Hoewel een plant en jij er – als het goed is – heel verschillend uitzien, delen jullie dezelfde 4 scheikundige letters (A, G, C en T) en een groot deel van de ‘data’ in jullie DNA. Gek. Maar ook best mooi, wanneer je er oor naar hebt.

Species Counterpoint maakt de harmonie tussen ons ‘mensen-DNA’ en dat van planten hoorbaar in het nu. Een mechanische piano speelt de codes die ons ons maken, tegelijkertijd. Wie zijn oren op scherp zet hoort twee afwijkende muziekstukken. Wie langer luistert hoort de overeenkomsten: twee akkoorden, genen, die, al is het maar voor even, hetzelfde zijn en klinken.Brengt dit ons terug naar een nummer waarmee het ooit allemaal begon? Of is dit hoe het tijdperk na het onze klinkt? Spits je oren en droom weg bij de soundtrack van ons DNA.

Antoine Bertin is een van de winnaars van de ACT Awards 2020 - 2021. Wanneer het op wetenschap, gevoel en het verkennen van zijn omgeving aankomt, volgt Antoine zijn gehoor. Zijn werk is een mix van meeslepende soundscapes, interactieve verhalen en een tastbare beleefwereld. Het was te zien (en te horen) in Tate Britain, Serpentine Gallery, Palais de Tokyo en op Sonar+D. Bertin werkt samen met Marshmallow Laser Feast, The Guardian VR en NTS Radio en runt zijn eigen ‘sound experience’ studio: Sound Anything.

Dominique Koch Norbert Miguletz

Dominique Koch - Holobiont Society

“Niet iedere theorie is een verhaal en niet ieder verhaal een theorie, maar de contactzone ertussen is vol en dik.” Met dit statement van filosoof Donna Haraway opent Dominique Kochs Holobiont Society. De film en audiovisuele installatie weerspiegelt de kunstenaars favoriete thema’s: taal als een code of gereedschap, fysieke materialiteit, geluid en de natuur.

Met Holobiont Society reflecteert Koch op het concept van wetenschappelijke kennis. Door zelf een aantal gesprekken te leiden en deze te monteren tot één verhaal probeert de kunstenaar de moleculaire biologie te doorgronden als een metafoor voor de huidige sociale en politieke staat. Zo is de film steeds weer op zoek naar nieuwe manieren om morgen anders te kunnen handelen.

Koch spreekt onder andere met Haraway, die bekend werd om haar poëtisch denken, haar strijd tegen het essentialisme en haar kritiek op het idee van één universele, vrouwelijke eenheid; en filosoof, socioloog en activist Maurizio Lazzarato, die kritiek geeft op het kapitalisme, de oorlogen die hieruit blijven voortkomen en de huidige, neoliberale staat. Beide filosofen komen in Kochs film tot eenzelfde soort conclusie, namelijk dat er een geschikt vocabulair ontbreekt om een realiteit te kunnen vangen die niet vertroebeld is door dominante theorieën of "gezond verstand". Maar door beide gesprekken tot één werk te monteren daagt Koch een spanning uit waar ruimte voor nieuwe mogelijkheden en ideeën ontstaat. Het is daar, in die ruimte tussen taal en realiteit, waar Holobiont Society floreert.

‘Holobiont Society’ is een audiovisueel werk van kunstenaar Dominique Koch. Met haar werk creëert Koch installaties die zich nog het best laten omschrijven als ‘denklaboratoria’, waarbinnen ze verschillende onderzoeksvelden bijeenbrengt. De hybride vormen die hieruit voortkomen leiden vaak tot onwaarschijnlijk intellectuele ontmoetingen die focussen op thema’s die normaal verloren zouden gaan in onze zee aan beeld en informatie. ‘Holobiont Society’ was voor het eerst te zien in 2017. Het geluid werd ontworpen door Tobias Koch.

Emke Idema Forest

Emke Idema - FOREST

Meer dan duizend voetbalvelden regenwoud, kilo’s CO2 en ontelbaar veel fossiele brandstoffen – dat is wat een dagje ‘moderne mens op aarde’ onze planeet kost. Jaar in jaar uit wordt de invloed van de mens op het klimaat door wetenschappers wereldwijd bevestigd. En met iedere nieuwe deuk die we in de samenstelling van de atmosfeer slaan ontstaan weer nieuwe rampscenario’s.

Dat we er een potje van gemaakt hebben, mag duidelijk zijn. Waarom lukt het ons dan niet om – nu écht – iets aan de klimaatcrisis te doen? Zijn we gevoelloos voor de wereld om ons heen geworden? Of is er spraken van een crisis in verbeelding?

In FOREST, een theaterspel van theatermaker Emke Idema, verplaats je jezelf in een wereld waarin onze menselijke rol als wereldleider lang niet vanzelfsprekend is. In groepen van 10 ontwerp je een nieuwe wereldorde waarin de manier waarop mens en plant met elkaar samenleven bevraagd en getoetst wordt. Spelend leer je je een nieuwe samenleving voor te stellen waarin mensen en bomen gelijkwaardig naast elkaar bestaan en ontdek je wat er kan veranderen wanneer we onszelf eens verplaatsen in de plant.

Emke Idema maakt theaterwerken die hun eigen ding doen als platform, ideeënspeeltuin of maatschappelijk laboratorium. Haar werk bevindt zich op het snijvlak van theater, beeldende kunst, sociologie en gaming. Idema werkt onderzoekend en bevragend en creëert zo interventies waarin de bezoeker – bewust of onbewust – altijd een actieve rol inneemt. FOREST is een co-productie met STRP.

Let op! Om deel te nemen aan deze nieuwe wereldorde heb je een tijdslot nodig. Houd onze website en socials in de gaten voor meer informatie over hoe, waar en wanneer je deze reserveert.

Ground Station Floris Kaayk Next Space Rebels

Floris Kaayk - Next Space Rebels

‘Van wie is de ruimte?’ is een vraag die menig wetenschapper, politiek leider, zaakvoerder en filosoof blijft bezighouden. Laten we hem daarom eens anders stellen: Van wie is de ruimte niet?

In Next Space Rebels, een game van filmmaker en digital storyteller Floris Kaayk, ga je zelf aan de slag met je eigen do-it-yourself-raket. Van potloodtekening tot raketlancering leer je hoe je, als amateurraketbouwer, zelf een ruimtevaartuig bouwt en er – met een beetje geluk – de lagere baan om de aarde mee bereikt.

Geïnspireerd op de huidige (amateur)ruimtevaartwereld, treed je in de voetsporen van een club activisten die pleit voor een, voor iedereen toegankelijke, democratische ruimte en een nieuw, onafhankelijk internet – vrij van censuur, controle en commercialisering.

Waarom wachten tot de ruimte wordt veroverd door overheden en megabedrijven als SpaceX en Blue Origin? In het nieuwe Wilde Westen is (nog) niemand de baas.

Floris Kaayk weet als geen ander hoe je feiten en fictie naadloos in elkaar laat overlopen. Hij werd bekend met fictieve documentaires ‘The Order Electrus’ en ‘Metalosis Maligna’ waarin hij de grens tussen technologie en biologie verkent. Internationaal brak hij door met ‘Human Birdwings’ en ‘The Modular Body’: over Jarno Smeets, die online verslag deed van zijn zelfgebouwde vliegmachine. En Oscar, het eerste, menselijke, modulaire prototype ter wereld. ‘Next Space Rebels’ is Floris’ eerste, zelf speelbare narratief. Het spel wordt ontwikkeld in co-productie met STRP.

Justin Brice Guariglia

Justin Brice Guariglia - REDUCE SPEED NOW!

Kunnen we het even over planeet aarde hebben? Op solar-powered LED-schermen die je normaal alleen langs snelwegen ziet staan, toont REDUCE SPEED NOW! regels en zinnen van schrijvers, filsofen en poëten van over de hele wereld in relatie tot de klimaatcrisis. Het werk verkent hoe wij als mensen kunnen navigeren tussen een wereldwijd gedeelde noodtoestand en het verschil in talen die we spreken, door teksten tentoon te stellen van denkers uit Japan, Siberië, Mexico, Nepal, Zweden, Colombia, Australië, Brazilië, Gabon, Botswana, Alaska en de VS.

Wat heb jij over planeet aarde en onze invloed daarop te zeggen? En hoe verhoudt jouw mening zich tot de ideeën van de rest?

Justin Brice Guariglia is een visueel en conceptueel kunstenaar, bekend om ruimtelijke installaties waarin hij de relatie tussen de mens en de natuurlijke wereld onderzoekt. Guariglia werkt regelmatig samen met filosofen, dichters, wetenschappers en schrijvers – waaronder ruimtevaartorganisatie NASA en ‘ecologisch wezen’ Timothy Morton – om, samen met hen, tot een beter begrip van onze invloed op planeet aarde te komen.

Forest404

Forest 404

Hoe klinkt een regenwoud wanneer je het nog nooit gehoord hebt?

In de post-biologische podcast Forest 404 vindt Pan, in een toekomst niet zo ver van hier, een geluidsopname van het tropisch regenwoud in Sumatra. Wat volgt is “een environmental sci-fi thriller” waarin feiten, fictie en soundscapes ons confronteren met klimaatverandering, uitsterving en gemis.

De podcast gaat gepaard met The Forest 404 Experiment: een online experiment waarbij luisteraars van over de hele wereld reageren op geluiden uit de natuur. Geluiden waarvan we ooit, misschien, zelf hun gemis zullen betreuren.

Forest 404 is een project van regisseur en producer Becky Ripley, werkzaam voor de BBC, waar ze te horen is als presentator van wilde wetenschapsverhalen en “arty farty stories” in Radio 4’s Naturebang en Sketches. Voor Natural History presenteerde en produceerde Ripley ‘Blue Planet II: the podcast’ (2017) en ‘Planet Puffin’ (2019). Haar werk won verschillende prijzen.

Marleine van der Werf The Living Dead

Marleine van der Werf - The Living Dead

Stel nou dat je zéker weet – dat je geen organen hebt. Er heilig van overtuigd bent dat je niet meer dan een huid en een paar botten bent. En het leven ervaart – alsof je dood bent.  

Met  The Living Dead  onderzoekt filmmaker en audiovisueel kunstenaar Marleine van der Werf het Cotard syndroom: een zeldzame stoornis waarbij mensen geloven dat ze geen organen hebben, overleden zijn of gewoonweg niet bestaan. Een moeilijk te doorgronden mysterie, waarvan neurowetenschappers vermoeden dat het zomaar eens de sleutel tot ons menselijk bewustzijn kan bevatten.  

Gebaseerd op waargebeurde verhalen, dompel je onder in een zintuigelijke ervaring. Het werk zet al je zintuigen op scherp en confronteert je met je eigen lichaam. Zo krijg je een kijkje in het hoofd van ‘de levende doden’ en kom je, mogelijk, dichter bij de sleutel tot ons ‘zijn’. Heb jij je lichaam of ben jij je lichaam?  

Marleine van der Werf is een van de winnaars van de ACT Awards 2019. Met haar werk onderzoekt van der Werf of en hoe we de realiteit van anderen kunnen ervaren. The Living Dead is een samenwerking tussen internationale kunstenaars en wetenschappers. Het werk dat op STRP Festival te zien zal zijn is een prototype waarmee het concept verder onderzocht en getoetst wordt. The Living Dead wordt ontwikkeld binnen talentontwikkelingsprogramma Next, geproduceerd door Basalt Film en is een co-productie met STRP.  

Let op! Om deel te nemen aan deze nieuwe wereldorde heb je een tijdslot nodig. Houd onze website en socials in de gaten voor meer informatie over hoe, waar en wanneer je deze reserveert.

ACT2 Miyuki Oka

Miyuki Oka - Ikitoshi

Virtuele kerkhoven, biologische begrafenissen, compost... De mogelijkheden om na je dood, begraven, gecremeerd of op een andere manier ‘verwerkt’ te worden lijken eindeloos. Maar echt milieuvriendelijk zijn ze vaak nog niet. Hoe herinneren en eren we de doden – in een wereld waarin wij als mens niet langer centraal staan?

Met die vraag onderzoekt en ontwerpt ervaringsontwerper Miyuki Oka een waardig afscheid voor de doden zonder schade aan te richten aan de levende wereld om ons heen.

Wat als de bloemen op ons graf van ons gemaakt werden? En het ‘vuil’ – de modder en de micro-organismen – onder de schoenen van onze dierbaren die wij hier op aarde achterlaten, de aarde waaronder wij begraven liggen verder voedt?

In de poëtische installatie Ikitoshi komen mens en wereld samen om te ervaren hoe zo’n eerbetoon eruit kan zien. Samen staan we even stil bij alles wat er is – en niet meer is.

Miyuki Oka is een van de 3 winnaars van de ACT Awards 2020. In 2018 studeerde ze af als wetenschapper in scheikunde en biowetenschap. Nu leert ze verder als ’information experience’ ontwerper aan de Royal College of Art. Haar werk was te zien in Londen en Japan. Met haar onderzoek en workshops won ze verschillende prijzen.

Nonhuman Nonsense Sara Kollberg

Nonhuman Nonsense - Planetary Personhood: Martian Matters

Driehonderdduizend jaar geleden streek Allan Hills neer op een, voor hem, onbekende planeet: onze planeet. Sindsdien zit hij vast in Houston, Texas, USA. Achter slot en grendel in het Johnson Space Center werd Allan in 1996 door president Bill Clinton aangekondigd als het eerste, levende bewijs van leven op Mars. En o ja, Allan – is een steen.

Planetary Personhood: Martian Matters komt op voor de rechten van Mars, de planeet die door zovelen van ons gezien wordt als een nieuw begin: de ongerepte resetknop op een wereld die we eerder al naar onze hand gezet hebben.

In deze installatie van Nonhuman Nonsense onderzoek je of en hoe ethisch het onderzoeken, veranderen en veroveren van Mars nu werkelijk is. Je verdiept jezelf in de planeet en al haar ‘inwoners’ – de Martians – en vraagt je af hoe wij hen hier het best kunnen verwelkomen én vice versa. Is het niet veel ‘menselijker’ om Mars gewoon zichzelf te laten zijn – en blijven?

Nonhuman Nonsense is een van de drie winnaars van de ACT Awards 2020 - 2021. Het door onderzoek gedreven ontwerpersduo verkent de grenzen tussen kunst, wetenschap, technologie en filosofie. Daar creëren ze fabelachtige scenario’s uit nabije toekomsten die ergens tussen u- en dystopie in liggen. Door politieke en ethische vraagstukken te benoemen en te toetsen daagt het duo de bestaande machtsstructuren uit en creëert het ruimte in onze beleefwereld voor andere entiteiten naast de mens.

Polymorf Symbiosis

Polymorf - Symbiosis

Wat heb je liever? Een deels menselijk of een helemaal niet-menselijk lichaam?

Symbiosis stelt zich voor hoe een post-menselijke samenleving eruit kan zien: Hoe ziet ons lichaam eruit? Hoe gaan we ons verhouden tot andere entiteiten? Welke eigenschappen nemen we over? En kunnen er zo nieuwe levende wezens ontstaan?

In deze performatieve, multi-zintuiglijke ervaring onderzoekt interdisciplinair ontwerpcollectief Polymorf hoe nieuwe, sociale weefsels ontstaan wanneer wij, als mens, een meer respectvolle en gelijkwaardige positie innemen ten opzichte van ‘de rest’.

Je beleeft deze sociale structuren door jouw eigen lichaam in te zetten als de spier die een virtueel lichaam bestuurt. Met behulp van een soft robotic wearable zul je zien en ervaren hoe jouw lichaam – en dat van de wezens om je heen – in deze post-menselijke samenleving verandert. Wie weet, misschien wil je hierna wel nooit meer terug.

Je kent Polymorf van ‘Famous Deaths’ (STRP 2017): het mortuarium waarin je een wereldberoemde dood stierf, door geur en storytelling gelijktijdig te beleven. Het collectief staat bekend om haar multi-sensorische ervaringen waarbij alle mogelijke media worden ingezet om een, vaak theatrale, maar levensechte gewaarwording te creëeren. Met ‘Symbiosis’ gaan ze nóg een stapje verder door, naast je zintuigen, ook ons fysieke lichaam op scherp te zetten. ‘Symbiosis’ is een co-productie met STRP.

Let op! Wie zichzelf eens in een ander lijf wil hijsen heeft een tijdslot nodig. Houd onze website en socials in de gaten voor meer informatie over hoe, waar en wanneer je deze reserveert.

Universal Everything

Universal Everything - Emergence

Iedereen is anders. Samen, zijn we allemaal uniek. In Emergence, een meeslepende VR-ervaring van Universal Everything, vecht je voor de primaire wens om een ‘eigen’ identiteit te behouden terwijl je onderdeel uitmaakt van een groter geheel. Verloren in een menigte van duizenden mensen probeer je je eigen weg te banen door de groep. Een mysterieuze lichtbron is hierin je enige houvast. De virtual reality-beleving laat zien en voelen hoe bijzonder angstaanjagend het kan zijn om je als individu tot een massa te verhouden. Één voor allen en allen voor één?

Universal Everything is een artistiek collectief van videokunstenaars, ervaringsontwerpers en toekomstdenkers met een digitale kunstpraktijk. Samen met grote namen (Radiohead), organisaties (MoMA) en bedrijven (Apple, Nike) ontwikkelt het meeslepende videokunst, (licht)installaties en events. Het collectief werd opgericht in 2004, door grafisch ontwerper en technisch/botanisch illustrator Matt Pyke, om uit te groeien tot een wereldwijd gegeven.

Let op! Om zelf aan de massa te ontsnappen heb je een tijdslot nodig. Houd onze website en socials in de gaten voor meer informatie over hoe, waar en wanneer je deze reserveert.

Alle datums
& Tijden

  • 2 apr.
    12:00 – 20:00
  • 3 apr.
    12:00 – 20:00
  • 4 apr.
    12:00 – 20:00
  • 5 apr.
    12:00 – 20:00

Waar is het?

Paterskerk DOMUSDELA
Tramstraat, Centrum 37
5611 CN Eindhoven