Katja Heitmann (DE/NL)

Pandora’s Dropbox | Sculpturale versie

De setting van kunst kan bepalend zijn voor hoe we het ervaren. De tergend trage bewegingen van de dansers in Pandora’s Dropbox werken heel anders in de immense white cube van het Klokgebouw dan in de intiemere black box van een theatersetting. Katja Heitmann ontwikkelde voor STRP Biënnale een sculpturale variant van haar theater-performance Pandora’s Dropbox. Op gezette tijden verschijnen op een aantal plekken binnen de expositie zes performers die de missie hebben om te allen tijde het evenwicht te behouden. Dit werk onderzoekt de vraag of een mens een optimaal functionerende machine kan worden, een apparaat van botten, spieren, sensoren en vlees. Heitmann’s mens-machines steken prachtig af tegen een decor van technologische installaties in de Senses & Sensors-expositie en de enorme hal van de voormalige Philipsfabriek.

De jonge choreografe Katja Heitmann won onlangs de Prijs van de Nederlandse Dansdagen en begint nationaal en internationaal furore te maken. Ze opereert op het snijvlak tussen theater, dans, beeldende kunst, performance en installatie. In haar performances onderzoekt zij wat de mens beweegt in het huidige tijdsgewricht. Beweegt de mens zijn machines, of bewegen machines de mens? Haar voorstellingen brengen op poëtische wijze aan het licht dat een antwoord op deze vraag dubbelzinnig is.

Full credits / Full credits

concept, choreography: Katja Heitmann

concept, sounscape, light Sander van der Schaaf

producer: This is not a show

performers: Eleni Ploumi, Celine Werkhoven, Tommy Pham, Lorenzo Capodieci, Anna Zurkirchen, Merle Schiebergen, Hannah Rogerson, Wies Berkhout

costumes: ByvanHarten

dramaturgy: Ingrid de Rond

co-production: DansBrabant (NL), tanzhaus nrw (DE), SPRING (NL)

supported by: Fonds Podiumkunsten, PLAN Noord Brabant

partners: Workspace Brussels, STRP Biënnale, Theaterfestival Boulevard, Fontys Dance Academy, Het Huis Utrecht