Leanne Wijnsma (NL)

Meet the makers - Sensing stories

Leanne Wijnsma heeft een bachelor diploma Grafisch Design van HKU en een masterdiploma in Visuele Strategie van het Sandberg Instituut op zak. Voor haar onderzoek en de ontwikkeling van Smell of Data kreeg ze een e-culture subsidie van het Mediafonds. Met Smell of Data won ze de STRP Award for Creative Technology (ACT) begin februari. ‘Een mooi gelaagd en veelzijdig project dat erin slaagt het digitale en de zintuigen op een verrassende en betekenisvolle manier te verbinden’, aldus de jury. In deze documentaire, die bij STRP Biënnale in première gaat, volgen we haar zoektocht naar een meer instinctief internet. Geur is hierin de leidraad, omdat onze neus tot voor kort een van onze beste overlevingsmechanismen was in het herkennen van gevaar. Maar data of malware verspreiden geen alarmerende geuren, dus dit gaat voor het digitale domein niet op. Smell of Data maakt op een zintuiglijke manier de bezoeker bewust van de data die hij of zij lekt en de gevaren die dit kan opleveren.