×
First things first. We use cookies to improve your experience.   Privacyverklaring
Accept

Hybrid Infinities

STRP Scenario #15

Hybriditeit, de mix van online en offline interacties in werk, kunst en leven, is door de Covid-19 pandemie een echt buzzwoord geworden. Ook kunstenaars en culturele instellingen werden de laatste jaren gedwongen zich naar de virtuele wereld te begeven. Maar terwijl festivals, kunstruimtes en evenementen deze 'nieuwe' manieren van online presenteren verkennen, experimenteren digitale kunstenaars al jaren met het vermengen van het fysieke en het digitale.

Hoewel we het niet vaak tegenkomen in een museum, is computerkunst namelijk zo oud als de eerste dataprocessor. Kunstenaars experimenteerden al met het internet en digitale interacties voordat de eerste websites online waren. Nu de ‘Metaverse’ door een van 's werelds grootste tech-bedrijven wordt aangeprezen als ‘the next big thing’, is het nog urgenter geworden om ons af te vragen wat het precies betekent om aanwezig te zijn in hybride ruimtes en hoe we willen dat hybride interacties eruitzien.

Door Covid-19 zijn we allemaal screenagers geworden, verlangend naar spannende dingen om online te doen. Met alleen livestreams zijn we onderhand wel een beetje klaar. In STRP Scenario #15: Hybrid Infinities onderzoekt STRP welke innovatieve manieren van hybride interacties mogelijk zijn, samen met gasten uit verschillende disciplines – van het cureren van digitale kunst, tot virtual reality, theater en performance kunst en interactie design. Wat zijn waardevolle, impactvolle en betekenisvolle manieren om on- en offline publiek met elkaar te verbinden?

Co-creatoren: Yannick Noomen, Noortje van den Eijnde en Marcel Harteveld (Nineties Production)

Programma partners: Fontys School of Fine & Performing Arts, + Fontys Academy for Creative Economy

Sprekers

Anagram
Anagram is een ontwerpcollectief uit Londen, bekend om hun interactieve en meeslepende ervaringen. Elke ervaring zet het publiek aan tot bewegen, denken, praten - en meedoen. Misschien om een glimp op te vangen van een andere identiteit, of een vergeten stukje van jezelf te herontdekken. Of misschien gewoon om een leuke tijd te hebben en te worden meegesleept in het verhaal. Van zorgvuldig ontworpen theaterdecors tot oude gebouwen en wilde bossen - elk stuk laat je opgaan en verstrikt raken in een nieuwe plek. Dit is mede te danken aan het feit dat Anagram expert is in het begrijpen en gebruiken van nieuwe technologieën, waaronder VR, AR en andere XR-tools.

Annet Dekker

Annet Dekker is onafhankelijk onderzoeker en curator. Momenteel werkt ze als Assistant Professor Cultural Analysis and Archival and Information Studies aan de Universiteit van Amsterdam en Visiting Professor aan de London South Bank University, waar ze onder andere leiding geeft aan het Centre for the Study of the Networked Image. Haar nieuwste boek Curating Digital Art is gewijd aan baanbrekende curatoren, kunstenaars en ontwerpers en presenteert een verzameling interviews afgenomen tussen 2011 en 2020. In de interviews worden de beknopte mogelijkheden besproken van het tentoonstellen van digitale kunst (en de bezorgdheid hierom), offline in museumruimtes en galeries of via internet. In een poging om deze kloof te dichten biedt deze publicatie een overzicht van de verschillende perspectieven en praktijken van bijna een decennium van digitale en online curatie. In haar keynote zal Annet Dekker focussen op de samensmelting tussen online en offline kunstprojecten. Door enkele historische voorlopers

Faye Kabali-Kagwa

Faye Kabali-Kagwa werkt als kunstcoördinator, cultureel curator en kunstschrijver. Ze werd erkend als de Mail & Guardian's Top 200 Young South Africans in 2021 en uitgeroepen tot een Salzburg Global Seminar Young Cultural Innovator in 2019. Met een sterke focus op publiek engagement, identiteit en toegankelijkheid, en een groeiende interesse in curatie en produceren, begon Kabali-Kagwa in 2020 WhatsApp te verkennen als medium voor storytelling. In 2020 debuteerde ze haar eerste WhatsApp-productie, The Shopping Dead, op het virtuele National Arts Festival. Het publiek werd uitgenodigd om het stuk te volgen via tekstberichten, links en GIF's op WhatsApp. Haar tweede WhatsApp-project was een digitale kunsttentoonstelling, Dear Us, Matric 2020, die ze samenstelde voor het Fak'ugesi Festival in oktober 2020. Hiervoor gebruikte ze statusupdates in WhatsApp als middel voor het vertellen van verhalen. In samenwerking met affect lab ontwikkelt Faye een nieuwe hybride ervaring, te zien in 2022.

Leo Scarin

Leo Scarin is een multimedia kunstenaar, ontwerper en technoloog uit Italië, momenteel gevestigd in Den Haag. Met zijn werk onderzoekt hij hoe nieuwe technologieën fysieke afstanden kunnen overbruggen en een ruimte kunnen creëren voor intiemere digitale interacties. Opgegroeid in een digitale generatie creëert hij werk dat media zoals videokunst, audiovisuele performances, grafisch ontwerp en interactieve installaties integreert. In zijn praktijk doet hij onderzoek naar nieuwe technologieën en

Yannick Noomen

Yannick Noomen (1987) is een van de artistiek leiders van Nineties en acteur/muzikant/theatermaker voor de meeste van hun producties. Na zijn acteeropleiding aan de Amsterdamse Toneelschool en Cabaret Academie richtte hij in 2013 samen met theatermaakster Anne Maike Mertens Nineties Producties op. Nineties is een theatercollectief dat eigentijdse werken produceert, waarbij de elementen van beeldende kunst, digitale media, literatuur, muziek en performance worden gebruikt en gecombineerd, waarbij de theatercodes op een prettige manier worden verstoord.

Moderator

Puck van Dijk