×
First things first. We use cookies to improve your experience.   Privacyverklaring
Accept

How Creative Can Artificial Intelligence Be?

IFFR x STRP

Afbeelding: Still from AIDOL (2019) Lawrence Lek

Tijdens het drukbezochte STRP Scenario #3 ‘How intelligent is Artificial Intelligence?’ afgelopen oktober in Natlab was één ding heel duidelijk: we zijn nog lang niet uitgepraat over AI.

Kent kunstmatige intelligentie ook creatieve inspiratie? De ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) gaat razendsnel, waarmee computers langzaam maar zeker ook de meer artistieke impulsen van de mens kunnen benaderen. In samenwerking met International Film Festival Rotterdam (IFFR) organiseert STRP een avond rond de vragen die AI-kunst oproept. Hoe beïnvloedt AI de hedendaagse kunstwereld, en hoe gaat dat zich ontwikkelen? Kan de mens door AI gemaakte kunst wel op dezelfde manier waarderen? Kortom: hoe creatief is kunstmatige intelligentie?

The guests of IFFR x STRP

Kunstenaars, designers en technologische avonturiers Arvid&Marie, kunstenaar en onderzoeker van digitale grenzen Cécile B. Evans, VR-kunstenaar, filmmaker en muzikant Lawrence Lek en Wijnand IJsselsteijn, professor in Cognition and Affect in Human-Technology Interaction bij de TU in Eindhoven. Moderator en host van de avond is Annemarie Wisse.

Arvid&Marie

Arvid&Marie is een duo bestaande uit twee ervaren kunstenaars, designers en technologische avonturiers die altijd op zoek zijn naar manieren om ons bewustzijn over de wereld op te rekken. Via interactieve objecten, performances en storytelling laten ze een toekomst zien waarin de rol van de mens compleet veranderd is. Door deze scenario’s te onderzoeken, vanuit technologie als vanuit een filosofisch oogpunt, wordt er een positieve verandering ingezet.

Lawrence Lek

Lawrence Lek is kunstenaar, filmmaker en muzikant. Hij maakt virtuele, gesimuleerde werelden en films met behulp van game software en 3D animatie, waarbij hij echte plekken plaatst in fictieve scenario’s. Via deze gecreëerde omgevingen onderzoekt hij wat de impact is van het virtuele op creativiteit. Zijn werk is te zien geweest in tentoonstellingen over de hele wereld en hij heeft meerdere prijzen met zijn werk gewonnen. Zijn film AIDOL is onderdeel van het IFFR 2020 programma, dit is de opvolger van Geomancer die in 2018 te zien was tijdens IFFR.

Cécile B. Evans

De Amerikaans - Belgische kunstenaar Cécile B. Evans woont in London. Met haar werk onderzoekt ze wat er gebeurt op het vlak van emotie en rebellie wanneer we in contact komen met ideologische, fysieke en technologische structuren. Op IFFR 2020 is haar nieuwe werk: A Screen Test for a Adaptation of Giselle te zien, waarin ze allerlei digitale beelden verweeft: hoge en lage resolutie, 16 mm, VHS-opnames, animatie en diepe AI. De screentest is een voorstel voor wereld die gehybridiseerd is en waarin meerdere realiteiten naar de oppervlakte komen.

Wijnand IJsselsteijn

Wijnand IJsselsteijn is professor in Cognition and Affect in Human-Technology Interaction bij de TU Eindhoven. Hij stuurt een actief onderzoeksprogramma aan dat gaat over de impact van technologie op de menselijke psychologie. Hij is bijzonder geïnteresseerd in de relatie tussen data wetenschap, kunstmatige intelligentie, psychologie en ethiek.

Programmapartners van STRP Scenario zijn Fontys, MU and SingularityU Benelux. STRP Scenario wordt mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Brabant C, Regio Deal Brainport Eindhoven, Stichting Cultuur Eindhoven en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Waar is het?

IFFR
Hilton Hotel 
Rotterdam