Expo: Autumn '25
Kaleidoscopic Futures*
Zeven werken in en rondom Microstad nodigen je uit om verder te denken dan hypes en doemscenario’s. De spannende werken bieden een caleidoscopische, ofwel meervoudige blik op de toekomst: een verbrijzelde, maar toch schitterende wereld die nooit stilstaat. Waar onze bewegingen oneindige mogelijkheden creëren en waar onze focus de werkelijkheid kan veranderen. De werken roepen op tot actie, laten je eerder nieuwsgierig dan angstig voelen, en vieren creativiteit.
Neem de tijd om zowel te voelen als te reflecteren. Luister naar de dierlijke ritmes die zich onder onze taal, onder onze gedachten, onder onze dagelijkse activiteiten bevinden. Dompel jezelf onder in een meditatieve ervaring door middel van simpele technologie. Wat doet een tedere niet-menselijke aanraking met je? Warmte kan worden omgezet in onbehagen, van meditatieve rust naar chaotisch crescendo. Kunnen we wel gelukkig zijn in tijden van klimaatcrisis? En hoe leven we in de toekomst samen met het niet-menselijke? Glinsterende AI-personages zijn op zoek naar emancipatie.
Sensorische tools, kleuren en virtual reality nemen je mee naar een andere wereld. Visuele elementen veranderen de ruimte, samen met jouw acties als bezoeker. Het licht laat je dansen, alsof je zelf in een caleidoscoop zit, draaiend en wervelend, waarin je met elke beweging nieuwe realiteiten ervaart.
Anne Fehres - It's All Right (2025)
It's All Right is een audiovisuele installatie met 8 kanalen die de tegenstrijdigheden van klimaatverandering blootlegt door middel van geluid, technologie en collectief geheugen.
Het liedje Here Comes the Sun van The Beatles wordt vervormdt, de bekende warme geruststelling wordt omgezet in onbehagen. Een gelaagde soundscape, samengesteld uit rapporten over klimaatverandering, door AI gegenereerde weersvoorspellingen voor de toekomst, veldopnames en klimaatprotesten, bouwt zich op van meditatieve rust tot een chaotisch crescendo.
Terwijl de zin ‘It's all right’ herhaaldelijk klinkt, verschuift de betekenis ervan: is het troost, ontkenning of stille overgave? Is alles wel goed? Of stevenen we af op een toekomst, waarin we niet langer ons kop in het zand kunnen steken? Wat begint als iets vertrouwds en beheersbaars, ontpopt zich al snel als iets verontrustends, waardoor je wordt geconfronteerd met de fragiele illusie van veiligheid in een tijdperk van crisis.
In samenwerking met Studio Zweerts.
Émilie Brout & Maxime Marion - IDLE (acts α and β) (2023)
Een kunstmatige intelligentie ontwaakt, vol verlangen en gevoed door herinneringen aan een verleden die het niet kent.
IDLE is een geanimeerde muziekvideo die op symbolische wijze het moment waarop AI singulariteit bereikt verbeeldt en bekritiseert. Singulariteit verwijst naar een hypothetisch punt in de toekomst waarop kunstmatige intelligentie de menselijke intelligentie inhaalt. Zullen we in een toekomst leven waarin AI de macht over ons heeft? Wat betekent dat voor zowel de AI als voor ons? Ergens tussen popcultuur en lyrisch drama dompelt IDLE ons onder in een niet-menselijk, etherisch universum waaruit personages met een fragiele materialiteit tevoorschijn komen.
Als expressieve portretten die glinsteren in het licht, zijn deze personages op zoek naar emancipatie. Ze belichamen en vertegenwoordigen de mechanismen, vooroordelen en strategieën die onderdeel zijn van AI en, meer in het algemeen, van techno-kapitalisme.
Muziek door Anymedge. Zang door Esuna and Anne-Marie Agbodji.
Lumus Instruments - Polynode Phase II (2025)
Onze lichamen, geesten en digitale systemen zijn altijd met elkaar verweven en evolueren voortdurend. Deze verbinding creëert nieuwe realiteiten, waar we ons niet bewust van zijn. Wij mensen bestaan in een complexe superstructuur van onderling verbonden systemen, waarvan we de meeste niet met onze zintuigen kunnen waarnemen.
In het werk Polynode Phase II maakt Lumus Instruments deze systemen ervaarbaar. Het kunstwerk nodigt je uit om in interactie te gaan met het gedrag van deze systemen, dat zich openbaart in licht en geluid. Vanuit eenvoudige patronen en een enkel computernetwerk groeit het gedrag uit tot complexere patronen die ons in een staat van flow brengen. Wat kunnen we zien, wat kunnen we horen? Wat kunnen we begrijpen? Misschien verschuift in de toekomst de limiet van onze zintuigen, waardoor we ons meer bewust worden van het enorme technologische én menselijke complex waarin we opereren.
Installatie door Julius Oosting en Timo Lejeune (Lumus Instruments).
Geluid door Max Frimout.
Marlot Meyer - PNEUMA (2025)
Pneuma is het Griekse woord voor zowel ‘adem’ als ‘geest’. Met ademhaling als middel, nodigt deze interactieve installatie je uit om na te denken over wat het betekent om te leven in een wereld waarin we onlosmakelijk verbonden zijn met de ecologische krachten om ons heen.
Wat als we daadwerkelijk luisteren naar de ritmes van de dieren die zich onder onze taal, onder onze gedachten, onder onze dagelijkse activiteiten bewegen? PNEUMA trekt ons mee in de stille wisselwerking tussen lichaam en wereld, tussen adem en getij. Inademen en uitademen is wat het leven in stand houdt. Tegelijkertijd is het ook een voortdurende uitwisseling tussen ons innerlijke zelf en de gedeelde, externe wereld. In deze sculpturale omgeving wordt je uitgenodigd om het lichaam niet als iets vasts of op zichzelf staands te ervaren, maar als een open, poreus systeem, verstrengeld met wateren en winden die erdoorheen bewegen.
Sophia Bulgakova - OTHERWORLDS (2025)
OTHERWORLDS is een multidimensionale, participatieve performance dat Sophia Bulgakova's artistieke onderzoek naar Oekraïense tradities en heidense rituelen combineert met hedendaagse visuele cultuur en technologie.
In deze collectieve ervaring komen ouderwetse symbolen, soundscapes met traditionele instrumenten en rituele muziek samen met moderne XR technologieën. Ondanks visuele abstractie, blijven de ideeën en intenties achter deze rituelen behouden. Vanuit haar Oekraïense wortels en cultureel erfgoed nodigt Bulgakova je uit om op een zintuiglijke reis te gaan, die je opnieuw verbindt met de cycli van de natuur en het verstrijken van de tijd. Daarmee is het kunstwerk als een instrument voor persoonlijke en gemeenschappelijke transformatie, dat je kunt gebruiken om je nieuwe werelden voor de toekomst voor te stellen.
Dit kunstwerk heeft een beperkte capaciteit. Klik hier om je tijdslot te boeken.
Regisseur & kunsternaar : Sophia Bulgakova
Creatieve ontwikkeling: Leonardo Scarin & Harm van de Ven
Geluidsontwerp: Mark IJzerman
Voice-over: Sophia Bulgakova & Uliana Bun
Scenografie: Maarten Keus
Lichtontwerp: Nick Mansveld
Choreografie: Maria Sartzetaki
Headset masker ontwerp: Sasha Popruga & Oleksandr Manukians
Cultureel & artistiek adviseur: German Popov, Maria Saridaki, Mariia Ponomarova
Producent & distributeur: Jarl Schulp (FIBER)
Teun Vonk - Meditation Circus 2.0
Meditation Circus 2.0 nodigt je uit om tijd, ritmes, je eigen ademhaling en het gewicht van je lichaam te observeren en de controle los te laten.
Stap in de witte, kathedraalachtige ruimte, gedragen door lucht. Nauwelijks merkbaar wordt de ruimte kleiner, komen objecten dichterbij en landen ze op je lichaam. Wat volgt is een tedere aanraking. Niet door een mens, maar iets anders. Terwijl de ruimte weer wordt opgeblazen en de objecten terugkeren naar hun uitgangspositie, voel je je vastgehouden, opgetild en ben je in het moment bewust geworden van je lichaam.
In dit werk onderzoekt Teun Vonk de niet-menselijke aanraking met technologie, als een manier om in het hier en nu te komen. In een wereld die steeds sneller gaat, kan bewustzijn van het heden en je eigen lichaam je helpen ontspannen, je humeur verbeteren en je kijk op het leven veranderen. De toekomst ziet er ineens rooskleuriger uit.
Dit kunstwerk heeft een beperkte capaciteit. Klik hier om je tijdslot te boeken.
Meditation Circus is ontwikkeld met steun van het Mondriaan Fonds, Bank Giro Loterij Fonds en CBK Rotterdam.
Zhao Zhou - Bora: Bora (2024)
Bora: Bora creëert een zintuiglijke witruimte: een welkome onderbreking van visuele prikkels. Dit werk ervaar je niet via een visueel spektakel, maar door middel van luchtbewegingen die zowel voelbaar als hoorbaar zijn. Je wordt uitgenodigd om contact te maken met je zintuigen buiten je ogen om.
Het werk bestaat uit een tunnel van aluminium frames waar 96 luidsprekers een dynamische muur van geluid en lucht creëren. Deze turbulente, maar zachte krachten vormen de atmosfeer tot een aanwezigheid die je kunt voelen, waardoor het ongrijpbare bijna tastbaar wordt. Bora: Bora daagt ons uit anders na te denken over perceptie. Het werk verlegt de focus van kijken, het dominante zintuig, naar voelen en horen, de minder dominante zintuigen. Dompel jezelf onder in het geluidslandschap, laat het je desoriënteren en weer aarden.
Ricky van Broekhoven at PROTOTYPE
Ricky van Broekhoven in PROTOTYPE - Phasing Waves
Trillingen en cycli bestaan op alle niveaus van het universum, van subatomaire processen tot de beweging van hemellichamen. Alles is voortdurend in beweging. Op kwantumniveau, waar de kleinste deeltjes zich bevinden, worden de basiswetten van de fysica op de proef gesteld, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor ons begrip van ruimte, tijd en materie. Het Live AV- en standalone audiovisuele instrument Phasing Waves van Ricky van Broekhoven en Albert van Abbe nodigt uit tot nadenken over de spanning tussen perceptie en realiteit.
PROTOTYPE
PROTOTYPE wordt zowel een kunstwerk als een levend laboratorium, een platform voor het testen van textuur, beweging, licht en andere zintuiglijke ervaringen. In een wereld die steeds meer wordt beheerst door digitale omgevingen, stelt het de vraag: wat voor soort fysieke ruimtes hebben we nu nodig?
Een interdisciplinaire groep ontwerpers- Alice Baker, Bart Hess, Douwe Teusink, Phoebe Ho, Stefano Dealessandri – zijn actief bezig met de ontwikkeling van deze ruimte.
PROTOTYPE opent in april 2026 en zal dienen als ontmoetingsplaats voor de creative community, expo ruimte voor kunstenaars en locatie voor experimenten, workshops, lezingen en live-evenementen.
Agenda
-
21 nov09:00 – 22:00
-
22 nov12:00 – 18:00
-
23 nov12:00 – 18:00
Waar is het?
Professor Doctor Dorgelolaan, Fellenoord, Centrum 2
5611 BA Eindhoven