×
First things first. We use cookies to improve your experience.   Privacyverklaring
Accept

Winnaars ACT Award & Hybrid ACT Award 2024

Ling Tan, Pablo Somonte Ruano, Tom Kemp, Sara Culmann, Francois Knoetze & Amy Louise Wilson, Carrie Chen
5 min leestijd
17 jan 2024

De winnaars van de STRP Award for Creative Technology (ACT Award) 2024 zijn bekend!
Met de ACT Award stimuleert STRP de productie van nieuwe kunstwerken en biedt het de mogelijkheid om werken te presenteren die aansluiten bij het komende festival thema: A Matter of Freedom. STRP ondersteunt kunstenaars en makers met een budget bij het realiseren van een projectplan en met begeleiding bij de ontwikkeling, productie, presentatie en distributie van het werk.

Dit jaar deelde STRP drie ACT Awards en drie Hybride ACT Awards! Alle winnaars brengen hun nieuwe kunstwerken in première tijdens STRP Festival 2024 van 11 tot 14 april 2024.

STRP Hybrid ACT Award

STRP voert een verdiepend onderzoek uit naar hybriditeit van kunstwerken door te experimenteren met digitale technologieën. We onderzoeken hoe kunstprojecten interessante ervaringen kunnen opleveren voor zowel online (op afstand) als onsite (fysiek) publiek, en hoe deze op verrassende manieren met elkaar kunnen interacteren. De hybride projecten dienen als case studies voor het onderzoek en worden mede gefinancierd door DigitAll.

De ACT Award 2024 jury bestond uit Ali Eslami, Antònia Folguera, Faye Kabali-Kagwa, Nadine Roestenburg en Ton van Gool.

Ling Tan (UK) – Playing Democracy 2.0 / ACT Winnaar

Ling
Kunnen we collectief een nieuwe vorm van sociale structuur creëren door middel van een spel? Democratie impliceert vrijheid, gelijkheid en eerlijkheid, maar ook verantwoordelijkheid. Playing Democracy 2.0 is een gigantisch multiplayer-spel waarin de principes van democratie worden verkend. Middels een 4-player Pong-spel, gepresenteerd als projectie-installatie, bestuurt het publiek de spelpeddels met behulp van hun lichaamsbewegingen, die worden gevolgd door een camera. Elke keer dat een speler een punt scoort, kunnen ze ervoor kiezen om een van de drie regels, de beginselen van de democratie, te wijzigen. Dit verandert op zijn beurt de spelomgeving.

Pablo Somonte Ruano (MEX) – Pocas / ACT Winnaar

Pablo
Dit speculatieve project onderzoekt hoe autonome, lokale ruimtes kunnen worden gecreëerd waar mensen economisch kunnen ondernemen in een context van vrijheid. Pocas beschrijft een fictieve keten van mutualistische 'convenience stores' in een alternatieve realiteit in het huidige Mexico-City. Pocas heeft de kenmerken van de convenience store, maar ruilt neoliberale waarden in voor mutualistische waarden waarbij beide partijen voordeel hebben van een interactie. Het project krijgt vorm als een transmediaal verhaal met een onsite installatie.

Tom K Kemp (NL) – Dead Minutes / ACT Winnaar

Tp
Dead Minutes is een roleplaying game die zich afspeelt in het speculatieve Land of the Dead. Spelers vertellen het verhaal van een groep dode mensen uit verschillende periodes in de geschiedenis. Door zich te organiseren en te hervormen, proberen zij the Land of the Dead te ontsnappen. Hierbij maken zij gebruik van technologie, praktijken en kennis uit verschillende momenten in de menselijke geschiedenis. Elke sessie van het spel levert totaal verschillende debatten, personages, plots en visies op het hiernamaals op, gebaseerd op de inbreng van de speler.

Sara Culmann (RU/NL) – prussia.tech / Hybrid ACT Winnaar

Sara
In het project prussia.tech voegt Culmann fictieve en documentaire scènes samen tot een film waarin experts op het gebied van recht, sociale wetenschappen en mediatheorie kijken naar de huidige (il)legale manieren om kunstmatige intelligentie eigenaar te maken van een domein. De film kent twee verschillende verhaallijnen. Eén verhaallijn is een onderzoek wat wordt geïllustreerd door verzameld materiaal, interviews en screencasts, en doet denken aan een datajournalistiek project. De ander is een fictieve representatie van een digitale ruimte, die menselijk gedrag nabootst en zich gelijktijdig daartegen verzet. Het project zal ter plaatse worden geïmplementeerd als een video-installatie en online als een website die steeds wordt geüpdatet.

Francois Knoetze & Amy Louise Wilson (Lo-Def Film Factory, ZA) – Kosmotechnik / Hybrid ACT Winnaar

Francois Amy
Kosmotechnik is een driedelige workshopreeks voor jongeren van 15 t/m 18 jaar. De jongeren creëren samen met Lo-Def Film Factory een gedekoloniseerd, sociaal-technisch denkbeeld, dat zinvol is voor de gemeenschap van Valley of Grace, een klein stadje in de Westkaap van Zuid-Afrika. Tijdens de workshops zal de groep zich bezighouden met vormen van digitale D.I.Y.-verhalen, zoals lo-fi green-screen video, 3D-scannen, fotograferen en bewerken met mobiele telefoons, en het maken van kostuums en decors van gevonden materialen. Elke workshop heeft een lo-fi technisch element en start vanuit de centrale vraag: hoe verwoorden we onze eigen (geschiedenis)verhalen en stellen we ons onze toekomst voor?

Carrie Chen (US) – To Play (as children do) / Hybrid ACT Winnaar

Carrie
To Play (As Children Do) gebruikt 3D-animatie, VR en performance en onderzoekt onze herinneringen en ervaringen van spel. Hoe zijn deze gevormd door machtsdynamiek, autonomie en keuzevrijheid, culturele verhalen en technologische bemiddeling? Het publiek krijgt zowel online als onsite een kans om hun herinneringen aan spelen in hun kindertijd op te halen. Het videowerk, evenals 3D-objecten zoals de draaimolen, de ballenbak en de observatieruimtes, bevinden zich zowel onsite als in de fictieve, online speelruimte waar bezoekers met elkaar kunnen communiceren. Het publiek wordt gestimuleerd om hun ervaring met spelen in diverse culturele, politieke en sociale contexten te delen.